martes, 8 de septiembre de 2009

2009 08 23 Cresta de Coronas

Sortim del Ref. de Pescadors on ens hi ha deixat l'autobús a les 5:55' i a fosques continuem per la pista que hi ha darrere del Refugi cap a Vallibierna fins aplegar a la bifurcació que hi ha marcada pel pal indicador, nosaltres anem cap a l'esquerra direcció Coronas, deixant a la dreta el GR-11 que va cap al Puente de Salenques. Anem caminant entre pins per un camí ample a la nostra esquerra portem el Barranc de Corones i sentim com corre l’aigua.
El camí es va fent cada vegada mes estret i en quant s'acaben els pins s'enfila cap a la dreta fent-se mes difícil seguir les traces perquè estem travessant una pedrera i cal prestar atenció a les fites que hi han per tal de passar este tros, una vegada passat ja comença a clarejar i apleguem a la Pleta de Corona (2.230 m.), mos arrimem fins a l’I bonet de Corones i allí mirem a la dreta cap a la Cresta per tal de vorer el punt on hem d'entrar a la Cresta, una vegada decidit, comencem a pujar cap a la dreta a buscar el camí que puja cap a l'Ibón inferior de Corones i una vegada estem a la seua altura (2.526m.), girem cap a la dreta a buscar la bretxa de Llosás.
Anem a buscar la canal i una vegada dins de ella anem amunt arrapem-nos per les parets però sense gens de dificultat no mes cuidant de no menejar les pedres soltes perquè darrere venen els companys.
Brecha de Llosás 2.833m. son les 8:17 h.,a l'aplegar a la bretxa, a l'altre costat veiem l'Ibon de Llosás i darrere l'Ibón pequeño de Llosás, el cel està carregat de núvols i no apleguem a vorer la cresta del Medio, m’entres que les crestes de Cregüeña si que es veuen però envoltades de boira. Comencem la travessa cap a l'esquerra a buscar l'Argarot Sud passant per l'esquerra este primer tram de cresta que trobem a l'eixida de la Bretxa de Llosás.
Aguja Argarot Sud 3.031 m. Es un amoltonament de blocs grans de granit ens fem la foto i continuem cap amunt en direcció a les dos agulles que veiem davant , l'Aneto segueix envoltat per els núvols. Anem crestejant fins aplegar a l'Argarot 3.035 m. 9:25 h., es una agulla d'uns 3 metres d’amplària i d'un granit rosa amb una fita d'alt de ella, altra foto del grup al complet i continuem , Baixem la bretxa que ens separa de l'agulla següent i esta agulla l'ataquem per la dreta deixant a l'esquerra una placa d'uns quatre metres que a la dreta té una clavi-la per la que és fàcil pujar. Baixem a un altra bretxa i açí ens trobem amb una placa extra plomada , optem per baixar uns tres o quatre metres cap a l'esquerra i pujar després cap amunt trepant per terreny descompost i delicat per a pujar a la cresta i continuar-la amunt fins aplegar dalt de l'agulla Tchihatcheff 3.050 m. 10:19'. A l'aplegar açí muntem un ràpel a l'esquerra de la cresta i baixa Alvar, però té molts problemes i Pasqual opta per desenfilar l'agulla per l'esquerra i anar flanquejant la cresta fins aplegar al fons de la bretxa on està Alvar, Basilio i jo baixem unes deu mestres cap a la dreta a buscar un altre ràpel que hi ha muntat més avall i açí si que es mes fàcil rapelar fins al fons de la bretxa.
Açí tenim el mateix que abans, enfront tenim una paret impressionant per lo que decidim anar per l'esquerra de l'agulla buscant el camí més fàcil pujant amb conter del que duem darrere perquè el camí està molt malament i contínuament movem pedres. Cal fer una xicoteta grimpada fins aplegar a la Agulla Franqueville (3.065 m-12:12').
A partir d'esta agulla, la cresta es molt aérea però gens complicada, sols que s'ha d'estar contínuament pujant i baixant blocs de pedra que requereixen d'un continuo esforç d'anar passant aquestos blocs. Una vegada apleguem al tossal superior de Llosás, cal fer un ràpel (està muntat ) i desenfilar fins al fons de la bretxa rapelant uns 15 metres.
Després de fer el ràpel anem cap a la dreta (Llosás) i rodejem la cresta per este costat fins que tornem amunt a buscar la pròxima agulla a la que apleguem molt més còmodament que a les anteriors, son les 16:13 quant fotografíe al tres companys en l' Agulla Escudier (3.3l5 m).
La boira va i ver però ja es veu de quant en quant l'Aneto, nosaltres continuem per la cresta passant per damunt del coll on acaba el Corredor Estassen, Després d'una xicoteta grimpada apleguem d'alt de la Agulla Daviu (3.350 m'16:24').
D'alt del nostre cap es veu la creu, el monòlit de la Verge i el vèrtex geodèsic de l'Aneto, sols ens queda una xicoteta caminada i ja estarem . Son les 16:43 i ja estem així dalt, Aneto 3.404 m. fotos per al record i muntatge del bivac. Anem a passar la nit d'alt, exina que sense perdre molt de temps muntem el Bivac, mengem una miqueta i mos posem dins dels sacs, tots estem cansats i agraïm el poder pegar una cabotada.
Apareixen dos cordades que venen de fer l'Aneto per Salenques, mos deixen una botella de sopa i se'n van cap avall. Nosaltres anem pegant dormides i xerrades alternant i disfrutant d'una experiència única. Dormir al sostre d'Espanya, que luxe. A més a més tenim visita, una marta mos fa companyia.
A les 6:42 mos despertem per a vorer la funció: Està naixent un dia meravellós i tenim entrades de primera per a voreu. El dia es perfecte, no fa fred i no plou.
23/08/03 Comencem la jornada a les 7:29' baixant cap al Pas de Mahoma, quant apleguem coincidim en els primer que pugen per la Renclusa, nosaltres continuem per la cresta amb vista a les dos valls per a pujar sense cap dificultat a la Punta Oliveres 3.298 m. a la que apleguem a les 7:45'
La cresta cap al Cdo. Coronas cau verticalment per lo que anem cap a la dreta seguint les fites cap al coll i passant per la part de d'alt del glacera, açí parem a omplir les cantimplores i posar-nos els grampons per tal de passar sense problemes a la base de la cresta.
Una vegada en la cresta, comencem a trepar amunt per un terreny descompost que fa pesat l'avançar, al final i seguint les indicacions de Pasqual puge per la dreta que es terreny mes sòlid i al poquet ja estem tots d'alt i continuem per la cresta fins aplegar al Corones SE (3.286 m 9:10').
Baixem una xicoteta depressió i pugem sense cap problema al Pico Corones 3.293 m. 9:23', enfront veiem el pròxim objectiu, només hem de baixar al Cdo. del Medio continuant la cresta que gira un poc cap a l'esquerra i en el fons del coll dobla altra vegada cap a la dreta i pujant tranquil•lament apleguem al Pico del Medio 3.349 m.9:49'
A partir d'este punt, la cresta es torna mes aérea i es complica tot un poc més, Pasqual i Basilio opten per tornar cap arrere i baixar fins a l'Ibon del Medio i ja mos vorem mes tar allí, continuem Alvar i jo per la cresta , cal desenfilar una xemeneia seguint les fites cap a la dreta i tornar a pujar , per a pujar la cosa es complica i mos encordem i posem un empotrador xicotet amb una cinta exprés i passem el pas mes delicat, m’entres nosaltres pugem, tres xicots baixen rapela’n per la nostra esquerra, una vegada passat continuem pujant fins aplegar a la Punta d'Astorg (3.355 m AD+ 10:24’). A Partir d’ací el camí es més fàcil en poc mes de 42' estem en el Pico Maldito(3.350 m 11:10').
Continuem per la cresta tenim per fondo a l'esquerra una visió preciosa del Cregüeña i a la dreta el Glacera de l'Aneto a les 11:12 deixem les motxilles en la cresta per arrimar-nos a fer el Gendarme Schmidt-Endell 3.355m. 11:24' al que apleguem sense grans problemes i pel mateix camí tornem a la cresta a arreplegar les motxilles i continuar per la cresta de Cregüeña.
Comencem baixant sense grans problemes però prompte comença a afilar-se la cresta i cada metre mol hem de guanyar, tant es així que aplega un moment en què decidim fer un ràpel i sortir cap a l'esquerra a buscar la base de la paret abans d'aplegar a la Agulla Aurillon, i des d’este punt ens apuntem al Ibon del Mig i tot lo recte que podem botant blocs de pedres fem cap a l'Ibón on mos esperen Pasqual i Basilio.
Després de refrescar-nos amb un banyet a l'Ibón pleguem trastos i mon anem cap avall a vorer si pillem l'autobús.
Apleguem al Pont de Corones a les 16:27' al ratet ja estava l’autobús que mos porta al Plan de Sanarta i allí agafem el que ve de l'Hospital i mos baixa a Benasc.
Lo primer anar a casa Paco, bocata, cervesa carretera i a casa a les 23:30'.